Persefahaman Phytotherapy

Persefahaman Phytotherapy

Phytotherapy adalah yang mengkaji sifat-sifat farmakologi tumbuhan yang digunakan untuk tujuan terapeutik dan dianggap telah wujud sejak sekitar 3000 SM Kepelbagaian flora Cina menyumbang kepada hakikat bahawa negara ini kini mempunyai Pharmacopeia yang paling kaya dan paling lengkap di dunia.

Daripada lebih daripada 40 penyertaan katalog pada abad keenam belas, yang paling penting adalah tanpa keraguan kemasukan Tchenun Che-Li yang berkaitan dengan ubat-ubatan. Beliau adalah seorang ahli farmakologi pakar, yang menumpukan 30 tahun hidupnya untuk penyelidikan dalam bidang ini. Kemasukannya dalam perubatan telah banyak digunakan oleh akupuntur dan terapi sama dan memberikan wawasan yang penting yang masih digunakan hari ini. Resipi itu mengambil kira jumlah lebih besar daripada Yin dan Yang dan aliran tenaga mengikut waktunya. Tanpa syak lagi, ini adalah beberapa prinsip besar Cina diwujudkan.

Sifat-sifat farmakologi tumbuhan yang digunakan dalam perubatan herba bergantung terutamanya kepada tempat mereka pengeluaran. Sebagai contoh, mengetahui bagaimana rasa dan sifat-sifat arak berbeza-beza bergantung kepada di mana mereka telah berkembang. Oleh itu, ia dianggap bahawa tumbuhan yang sama ditanam di gunung atau di dataran akan mempunyai ciri-ciri terapeutik yang berbeza.

Penuaian biasanya diamalkan manakala tumbuh-tumbuhan adalah dalam mekar pada masa musim bunga. Buah-buahan yang digunakan untuk tujuan terapeutik dituai apabila masak. Apabila dituai, tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan yang disimpan dalam persekitaran yang kering dengan pengudaraan yang baik.

Pengeringan tumbuhan adalah salah satu fasa yang paling penting dalam proses seperti yang kejayaannya bergantung kepada pemuliharaan mereka. Teknik dalam tumbuh-tumbuhan pengeringan berbeza-beza. Akar, batang dan bijirin dikeringkan di dalam matahari. Daun hijau dan bunga bagaimanapun terdedah untuk tempoh yang singkat untuk lebih memelihara sifat-sifat terapeutik mereka.

Tumbuh-tumbuhan aromatik buatan dikeringkan di dalam oven. Kaedah ini telah dijumpai untuk bekerja lebih baik kerana ia menghalang pembangunan parasit dan mikroorganisma lain seperti acuan.

Penyediaan tumbuh-tumbuhan untuk tujuan perubatan yang biasa dilakukan oleh salah satu daripada tiga kaedah:

- Penyediaan oleh air
- Penyediaan oleh api.
- Penyediaan Gabungan

Penyediaan air
Membasuh tumbuhan dengan air yang banyak akan mengeluarkan kekotoran. Satu alga sebagai contoh, mempunyai bau yang sangat kuat, jadi ia berjalan melalui aliran air yang sentiasa diperbaharui. Tumbuh-tumbuhan juga sering ditinggalkan berendam di dalam cecair untuk mengeluarkan unsur-unsur larut di bawah suhu sejuk.

Penyediaan oleh api
Kaedah ini digunakan untuk menumpukan kepada ciri-ciri terapeutik tumbuhan tertentu. Sama ada dengan meletakkan kilang langsung atau tidak langsung dalam hubungan dengan api, proses pembakaran akan kering sehingga tumbuhan itu dan menumpukan baik manakala menghapuskan apa-apa toksin mungkin.

Kaedah gabungan
Kilang itu pertama masak untuk meningkatkan ketoksikan dan kemudian dimasak dalam dandang dua. Proses penyulingan membolehkan alkohol penting dan minyak untuk diekstrak melalui pemeluwapan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar